uitzendbureauJarenlang streden we massaal voor een baan. Er waren veel mensen op zoek naar werk terwijl er niet veel banen beschikbaar waren. Dat is nu verleden tijd. Werk is er genoeg, mensen niet. En daardoor is er nu een recordkrapte op de arbeidsmarkt ontstaan. Elke branche heeft ermee te maken. Hoe is dit ontstaan?

Iedereen merkt het

Van de zorg tot de bouw en het onderwijs. Vrijwel elke sector heeft momenteel problemen met het vinden van personeel. En dat merkt iedereen. Het is onder andere de reden dat er minder bussen en treinen rijden, dat het bouwen van huizen langer duurt en dat scholieren soms geen les kunnen krijgen. Het verklaart ook waarom het zo extreem druk is op Schiphol tijdens de schoolvakanties.

Hoe komt het?

Hoe is deze extreme arbeidskrapte ontstaan? Voor arbeidsmarkteconomen is deze ongekende situatie geen verrassing. Het komt namelijk grotendeels door de vergrijzing en die zagen we natuurlijk allang aankomen. Een tweede oorzaak is de coronacrisis. Doordat veel bedrijven ‘gesteund’ werden door de overheid, konden veel medewerkers blijven zitten op hun huidige plek.

Wat kan werkgever doen?

Om in deze tijd personeel te vinden, zullen werkgevers creatiever moeten zijn. Die perfecte kandidaat die aan al je wensen voldoet ga je hoogstwaarschijnlijk niet vinden. Denk daarom na over andere mogelijkheden. Zo zijn er veel mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt die maar wat graag willen werken. Jij kunt ze die mogelijkheid bieden. Je zult dan meer op vaardigheden dan op diploma’s moeten letten gedurende de selectie. Ook kun je meer werkzoekenden aanspreken wanneer je het takenpakket en de functie-eisen aanpast.

Wie kan helpen?

Meer dan de helft van werkgevers schakelt een uitzendbureau in om hun kansen nog meer te vergroten. De verwachting is dat dit alleen maar zal toenemen omdat het steeds moeilijker wordt om personeel te vinden. Werkgevers weten zelf niet meer waar ze moeten beginnen. Een uitzendbureau is gespecialiseerd in werving en kan je hier goed bij helpen. Ze hebben een enorm netwerk van werkzoekenden en kunnen goed zien welke kandidaat geschikt is voor de functie. Ook weten zij goed de gewenste doelgroep te bereiken.