Het aantal marketing kanalen is enorm gegroeid. De keuze wordt steeds ruimer en ook de diepgang van alle kanalen wordt steeds groter. Dit maakt het moeilijker voor ondernemers om te kiezen welk kanaal zij willen voor hun marketing. 

Om er achter te komen met welk middel jij de meeste mensen bereikt, bespreken we in dit artikel verschillende marketingkanalen. Om zo de beste keuze te maken. 

 

Online vindbaarheid vergrote met SEO 

SEO, Search Engine Optimization, heeft ten doel om zo hoog mogelijk in Google te komen. Dit gebeurt door middel van het optimaliseren van jouw website. SEO vereist de nodige kennis en een lange adem. Je hebt deze posities in Google niet zomaar. Het heeft met vele factoren te maken en die heb je als leek zeker niet zomaar onder de knie. SEO is een investering voor de lange termijn, maar waar je wel langdurig voordelen aan houd. Wil je dus altijd n de top 3 staan? Dan is het de investering zeker waard. 

 

SEA 

SEA staat voor Search Engine Advertising. Je betaalt voor advertenties bovenin Google, Yahoo of Bing. Hiermee haal je snel verkeer binnen en je kuntzeker met de juiste strategie snel resultaat behalen. Het is mogelijk om een doelgroep in te stellen, zodat je ook de juiste mensen bereikt voor jouw product/dienst. Vaak is dit middel voor producten het meest interessant. 

 

E-mailmarketing 

E-mail wordt ingezet om klanten te behouden, maar ook leads op te volgen. Het is een effectief marketingmiddel, dat ook relatief goedkoop in te zetten is. Me software zoals MailChimp kun je ook de resultaten van de nieuwsbrief meten. Zo kun je ook de resultaten van de nieuwsbrief verbeteren door de nieuwsbrief te optimaliseren. Zeker voor bestaande klanten is dit een slim middel om in te zetten. 

 

Social media marketing 

Wanneer de doelgroep van jouw product of dienst veel tijd besteed op social media kan het slim zijn om je hier ook te begeven. Hoewel vrij iedereen wel een social media account heeft, zit niet elke doelgroep op elk kanaal. Het is dus goed om te bedenken op welk kanaal je actief wilt zijn. Zo is LinkedIn het kanaal voor de zakelijke doelgroep. 

Social media marketing is met name geschikt voor interactie met jouw leads/klanten. Je kunt hier communiceren en zij kunnen vragen aan jou stellen. Daarnaast helpt het met merkbekendheid en kan het ook leiden tot websiteverkeer. 

 

Marketplaces 

Naast SEO, SEA en social media kun je ook richten op marketplaces. Een marketplace is een e-commerce platform waar je als ondernemer tegen een kleine vergoeding jouw producten aan biedt. Welbekende hiervan zijn Bol.com en Amazon. Je lift dus mee op het succes van deze aanbieders. Dit is niet echt geschikt voor bedrijven die diensten aanbieden. 

 

Affliate marketing 

Affliate marketing is een vorm van marketing waarbij er wordt betaald voor een geleverde prestatie. Dit kan een verkoop, inschrijving bij een nieuwsbrief of bijvoorbeeld een informatie aanvraag zijn. Dit betekent dat je betaalt als bezoeker één van deze acties onderneemt dankzij de affliate. Deze samenwerking wordt met name aangegaan met bloggers. Zij hebben een groot publiek en weten of hun volgers toehappen op de content. 

 

Zoveel mogelijkheden, maar welke kies je? 

Er zijn dus genoeg marketing mogelijkheden en nog wel meer dan de bovenstaande. Maar wat je vooral voor ogen moet hebben is; wat is jouw doel? Wil je juist een langdurig effect? 

Dan is SEO een goed idee. Wil je juist nu conversie? Dan kun je beter voor SEA gaan. 

 

Wat je ook kiest, elk marketingmiddel heeft zo zijn voordelen. Kies dus bewust op basis van jouw doelen. Maar ook op basis van jouw doelgroep en product/dienst. Alleen zo weet je zeker dat je de juiste mensen bereikt.